Rébés MGTSZ
Nincs szlogen.

MENÜ

mezőgazdasági vontató avagy traktor egy mezőgazdasági haszongépjármű. Mezőgazdasági eszközök mellett használják többek között erdészeti és egyéb berendezések vontatására, mozgatására, szállításra is. Sok tekintetben inkább munkagép, semmint jármű, a KRESZ szabályai szerint nem is minősül gépjárműnek.

A traktorok kezdettől fogva tipikus felépítést követnek: elöl a motortér foglal helyet, ami a kisméretű kerekekkel rendelkező első tengelyen nyugszik, mögötte a traktor végén pedig a vezetőülés vagy vezetőfülke található a kezelőszervekkel, amit a hátsó tengelyen lévő feltűnően nagy átmérőjű, terepgumis kerekek fognak közre. Ennek oka, hogy a klasszikus traktorok a vonóerő kifejtése érdekében a hátsó tengelyükre kapták a meghajtást, amit a földeken történő elakadás elkerülésére nagy méretben, és bordázott terepgumival készítettek el. Az első traktorok még bordázott fémfelniken futottak, és a gumiabroncs elterjedése után is készültek még hegyes tüskés fémfelnis traktorok, amiket ezért „körmös” traktoroknak hívtak.

Az első tengely a traktorok elején kezdetben sokszor még nem tengely volt, hanem egy függőleges csap, ami alá egy darab, vagy két oldalára egy-egy darab kicsi, gumiabroncsozott kerék került, így ezek a korai traktorok inkább háromkerekű járműnek néztek ki, illetve némely ténylegesen az is volt. A kormányzást ennek a csapnak a kormány általi fordulásával végezték. Később aztán a jobb stabilitás miatt előre is rendes tengely került.

A traktorok fejlődésével másfajta kialakítások is megjelentek. Az1960-as években jelentek meg a nagyobb, összkerékhajtású traktorok, amelyeknek már egyforma méretű kerekei voltak. Ezek a nagyobb méretű traktorok gyakran derékcsuklós, azaz ízelt munkagépek voltak, de rajtuk kívül is készültek azonos kerékméretű traktorok. Ezeknél a gépeknél a vezetőfülke a két tengely közé került, minekutána a hátsó tengely feletti szabad rész platónak, vagy másfajta eszközöknek hordozására vált alkalmassá, de gyakran csak a vontatószerkezet mechanikája kapott itt helyet, vagy a plusz üzemanyagtartályok. Az ilyen traktorok megjelenését a tandem-traktorok előzték meg, amelyeket két, első tengelyüktől megfosztott klasszikus traktor csuklós összekapcsolásával alakítottak ki, amíg ki nem fejlődtek a specifikált összkerékhajtású traktorok.

Idővel a hagyományos traktorok modernebb típusainál is megjelent az összkerékhajtás, ahol az első tengelyek kis, sima kerekeit már nagyobb, terepgumis kerekekre cserélték, amik átmérőben ugyan továbbra is kisebbek a hátsókhoz képest, méretben viszont már sokkal tekintélyesebbek a korábbi modellek pici első kerekeinél.

A jobb terepjáró képesség és a laza talajon való elakadás kiküszöbölése végett megjelentek a traktorokon a pluszabroncsozású kerekek, ez azt jelenti, hogy a hátsó, vagy adott esetben mind a négy kerék mellé - vagy inkább rá - még egy, ugyanakkora, ugyanolyan terepgumis kereket szerelnek fel. Az így kiszélesített kerekek felületén jobban eloszlik a súly és a nyomaték. Nagyobb, csuklós traktoroknál a kerekenkénti három abroncs sem ritka, mivel azok sokkal nagyobb tömegűek, így indokolt esetben két pluszabroncs is szükséges lehet minden kerékre.

Asztali nézet